Σάββατο, 29 Οκτωβρίου 2016

LA CAPPELLA SISTINA

The Sistine  Chapel ceiling... painted by Michelangelo 1508 - 1512
Vatican , Rome - High Renaissance Art.

H Καπέλα Σιξτίνα ή Καπέλα Σιστίνα είναι παρεκκλήσι του Αποστολικού Παλατιού, της επίσημης κατοικίας του Πάπα, στην πόλη του Βατικανού. Αναγέρθηκε από τον Πάπα Σίξτο Δ' εκ του οποίου οφείλεται και το όνομα αυτού. 



Σάββατο, 22 Οκτωβρίου 2016

ΣΙΒΥΛΛΑ

Delphic Sibyl... a detail from the 1509 fresco, Cappella Sistina, Vatican
by Michelangelo Buonarroti

Στην αρχαιότητα με τη λέξη Σίβυλλα χαρακτηριζόταν η οποιαδήποτε γυναίκα με μαντική ικανότητα που προφήτευε αυθόρμητα (χωρίς να ερωτηθεί), όταν περιερχόταν σε έκσταση, μελλοντικά συμβάντα (συνήθως δυσάρεστα ή φοβερά). Αυτό συνέβαινε, όπως πίστευαν οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι, γιατί δεχόταν την επίσκεψη ενός θεϊκού πνεύματος. Η δυτική χριστιανική τέχνη εμπνεύσθηκε πολλές φορές από τις Σίβυλλες, στις οποίες αποδιδόταν συμβολικός χαρακτήρας. Ο Μιχαήλ Άγγελος στις γνωστές τοιχογραφίες του της Καπέλα Σιξτίνα, στο Βατικανό, έχει ζωγραφίσει πέντε Σίβυλλες, την καθεμιά με διαφορετική μορφή και σε διαφορετική στάση, που θεωρούνται από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του.

Σάββατο, 8 Οκτωβρίου 2016

Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ

The Last Judgment... fresco, Cappella Sistina, Vatican
by Michelangelo 1537 - 1541

Ο Μιχαήλ Άγγελος, βασισμένος στα ιερά κείμενα του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου, προσπαθεί να αναπαραστήσει την Δευτέρα Παρουσία, όπως ακριβώς θα έπρεπε να είναι. '' H Δευτέρα Παρουσία", απέκτησε μεγάλη φήμη και ξεσήκωσε πολύ θόρυβο και αντιδράσεις. Στον Μεσαίωνα, το πρόσωπο του Χριστού συγκέντρωνε τις ιδιότητες της δικαιοσύνης και του ελέους. Ο Χριστός, αυτή την φορά με την δεύτερη και ένδοξη Παρουσία του, έρχεται μόνο ως Κριτής, για να κρίνει ζώντες και νεκρούς Η ιδιότητα του ελέους μεταφέρεται πια στο πρόσωπο της Παναγίας. Η μεγάλη νωπογραφία της "Δευτέρας Παρουσίας" βρίσκεται πάνω από την Αγία Τράπεζα και έρχεται να συμπληρώσει την άλλη μεγάλη νωπογραφία της "Δημιουργίας" που βρίσκεται στην οροφή της Καπέλας Σιξτίνας. Μεταξύ των δύο μεγάλων νωπογραφιών αναπτύσσεται μια διαλεκτική σχέση ανάμεσα στην τάξη και στο χάος.