Σάββατο, 31 Μαΐου 2014

TO ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΚΟΠΕΓΧΑΓΗΣ

Port of Copenhagen... oil on canvas 30 X 43 cm - 1874
by Ioannis Altamouras 1852 -1878 -  Athens National Gallery 


 Μία υπέροχη θαλασσογραφία ενός σπουδαίου ζωγράφου,  του Ιωάννη Αλταμούρα, ο οποίος,  αν δεν είχε πεθάνει σε ηλικία μόλις 26 ετών, θα εξελισσόταν σε ένα από τους κορυφαίους ζωγράφους της Ελλάδας.   Αν και οι τεχνοκριτικοί τον κατατάσσουν στην ακαδημαϊκή "Σχολή του Μονάχου", εντούτοις η φωτεινότητα, ο ανοικτός ορίζοντας και η κίνηση που έχουν τα έργα του,  δείχνουν ότι ο Αλταμούρας είχε αρχίσει να ξεπερνάει την αυστηρή τελειότητα του ακαδημαϊσμού και να στρέφεται προς τον ιμπρεσιονισμό. 
Πατέρας του ήταν ο Ιταλός ζωγράφος και επαναστάτης Francesco Saverio Altamira και μητέρα του η Σπετσιώτισσα  αρχοντοπούλα και πρώτη Ελληνίδα ζωγράφος Ελένη Μπούκουρα Αλταμούρα. Από τα παιδικά του χρόνια ο Ιωάννης έδειξε έμφυτη κλίση στην ζωγραφική, πήρε τα πρώτα μαθήματα από την μητέρα του  και έγινε δεκτός στην Σχολή των Τεχνών της Αθήνας, όπου μελέτησε ζωγραφική κοντά στον Νικηφόρο Λύτρα. Με υποτροφία του βασιλιά Γεωργίου Α', συνέχισε τις σπουδές του στην Κοπεγχάγη. Το 1875 και ενώ βρισκόταν ακόμα στην Δανία, έστειλε στην έκθεση των Ολυμπίων στην Αθήνα το έργο του "Λιμάνι της Κοπεγχάγης", για το οποίο τιμήθηκε με το αργυρό μετάλλιο.  Με την επιστροφή του στην Ελλάδα άνοιξε εργαστήριο ζωγραφικής στην Αθήνα.  Δυστυχώς, εκεί που η φήμη του άρχισε να μεγαλώνει, προσβλήθηκε από φυματίωση και πέθανε το 1878. Ο θάνατος του και ο θάνατος της αδελφής του που είχε προηγηθεί, επίσης από φυματίωση, οδήγησε την μητέρα του σε νευρικό κλονισμό και τρέλα, με το θλιβερό αποτέλεσμα να κάψει όλα τα δικά της έργα.

Σάββατο, 17 Μαΐου 2014

ΤΖΟΚΟΝΤΑ - ( ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ )

Mona Lisa... oil on wood 77 X 53 cm  1503-1506
By Leonardo da Vinci - Louvre Museum, Paris

Αναμφισβήτητα το πιο διάσημο έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι αλλά και το πιο διάσημο γυναικείο πορτρέτο στον κόσμο, που προκάλεσε τα πιο πολλά σχόλια μελετητών και κριτικών τέχνης, όλων των εποχών. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία επίσημη μαρτυρία για την ταυτότητα της νεαρής γυναίκας που κάθεται ακίνητη και αγέρωχη ψηλά σε ένα εξώστη με φόντο την ατμοσφαιρική προοπτική  ενός φιδωτού δρόμου που συνεχίζεται με ένα ελικοειδές ποτάμι και τα βραχώδη όρη στο βάθος του ορίζοντα. Η Τζοκόντα με το ερωτηματικό βλέμμα και κυρίως με το αινιγματικό και ακαθόριστο χαμόγελο, που κυμαίνεται από την ευθυμία στην μελαγχολία, θεωρείται το καλύτερο παράδειγμα έκφρασης των ψυχικών διακυμάνσεων πάνω σε μια προσωπογραφία .


Σάββατο, 3 Μαΐου 2014

Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ

Birth of Venus...  tempera on canvas  172.5 X 278.5 cm, 1484-6 
by Sandro BotticelliUffizi Gallery Florence Italy

Μια μεταφυσική σύνθεση που απεικονίζει σε συμβολική μορφή την αρμονική συνύπαρξη της ύλης και του πνεύματος στην οποία κυριαρχούν τα ευγενικά χρώματα με ασημένιες αποχρώσεις. Η Αφροδίτη στο κέντρο αποτελεί το σύμβολο της ιδανικής ομορφιάς και τελειότητας, ενώ η στάση και το μελαγχολικό βλέμμα της θεάς εκφράζουν την παροδικότητα όλων των πραγμάτων.