Σάββατο, 19 Οκτωβρίου 2013

H ΚΡΑΥΓΗ

The Scream ...  Edvard Munch - 1893
Oil, tempera on cardboard  91 X 73.5cm
National Gallery  - Olso - Norway 

Η Κραυγή (Νορβηγικά: Skrik, 1893 και 1910), είναι μία σειρά από εξπρεσιονιστικούς πίνακες του Νορβηγού ζωγράφου Edvard Munch, που απεικονίζει μια αγωνιούσα μορφή με φόντο ένα κόκκινο ουρανό. Θεωρείται ότι συμβολίζει το ανθρώπινο είδος κάτω από τη συντριβή του υπαρξιακού τρόμου . Το τοπίο στο υπόβαθρο είναι το Οσλοφγιόρντ, όπως αυτό φαίνεται από το λόφο του Ekeberg, στο Όσλο (τότε Κριστιάνια) της Νορβηγίας.
Ο Μουνκ δημιούργησε διάφορες εκδοχές της Κραυγής με διάφορα μέσα. Το Μουσείο Μουνκ έχει μια από τις δύο ζωγραφικές εκδοχές (1910) και ένα παστέλ. Η Εθνική Πινακοθήκη της Νορβηγίας έχει την άλλη ζωγραφική εκδοχή (1893). Μια τέταρτη εκδοχή, σε παστέλ, είναι στην ιδιοκτησία του Νορβηγού δισεκατομμυριούχου Petter Olsen. Ο Μουνκ δημιούργησε επίσης μια λιθογραφία (1895) της εικόνας. Ο αρχικός Γερμανικός τίτλος που δόθηκε στον πίνακα από τον Μουνκ ήταν Der Schrei der Natur (Ο Λυγμός της Φύσης).
Σε μια σελίδα στο ημερολόγιό του με την επικεφαλίδα Νίκαια 22.01.1892, ο Μουνκ περιγράφει την έμπνευσή του για τον αρχικό πίνακα:
" ... Περπατούσα σ' ένα μονοπάτι με δυο φίλους - ο ήλιος έπεφτε - ξαφνικά ο ουρανός έγινε κόκκινος σαν αίμα - σταμάτησα, νιώθοντας εξαντλημένος, και στηρίχτηκα στο φράχτη - αίμα και γλώσσες φωτιάς πάνω από το μαύρο-μπλε φιόρδ και την πόλη - οι φίλοι μου προχώρησαν, κι εγώ έμεινα εκεί τρέμοντας από την αγωνία - κι ένιωσα ένα ατέλειωτο ουρλιαχτό να διαπερνά τη φύση ...".
Πηγή : Βικιπαίδεια

Σάββατο, 5 Οκτωβρίου 2013

ΤΟ ΤΣΙΡΚΟ

The Circus ...  oil on canvas 185.5 X 152.5 cm
1891 - by Georges Seurat - Museum Orsay, Paris

Ο τελευταίος πίνακας που ζωγράφισε ο Ζορζ Σερά (1859-1891). Χωρίς να θέλει να αντιταχθεί στον ιμπρεσιονισμό προχωρά και προτείνει εκπληκτικές καινοτομίες που οδηγούν στην μετεξέλιξη του.  Αντιμετωπίζει με επιστημονικό τρόπο τα προβλήματα της οπτικής αντίληψης και αντιπαραθέτει την τεχνική του πουαντιγισμού ακολουθώντας την διδασκαλία του φυσικού Σεβρέλ. Ο πουαντιγισμός (από το γαλλικό pointiller = ζωγραφίζω με κουκκίδες) συνίσταται στην παράθεση  μικρών σημείων ή κηλίδων καθαρού χρώματος, που αναμειγνύονται από το μάτι του θεατή όταν παρατηρεί τον πίνακα από την σωστή απόσταση.