Σάββατο, 20 Απριλίου 2013

ΜΕΛΕΤΗ ΧΡΩΜΑΤΩΝ : ΟΜΟΚΕΝΤΡΟΙ ΚΥΚΛΟΙ ΣΕ ΤΕΤΡΑΓΩΝΑ

Colour Study: Squares with Concentric Circles ...
1913 by W. Kandinsky (mixed colour technique on paper)
Stadtische Galerie im Lenbachhaus, Munich Germany
.
O Ρώσος ζωγράφος και θεωρητικός της τέχνης, Wassily Wassilyevich Kandinsky 
(1866-1944), θεωρείται ο “πατέρας της αφηρημένης τέχνης”αφού είναι ένας από 
τους πρώτους δημιουργούς αφηρημένων έργων ζωγραφικής. Το πρώτο αφηρημένο 
έργο του έγινε το 1910, με αφορμή την  εντύπωση που του προκάλεσε ένας δικός 
του πίνακας κρεμασμένος ανάποδα.  
Η εσωτερική αναγκαιότητα έκφρασης ωθεί και καθοδηγεί τον καλλιτέχνη στην 
 κατάλληλη επιλογή και συνδυασμό χρώματος, φόρμας και αντικειμένου με σκοπό 
την προσέγγιση της ανθρώπινης ψυχής. Στο συγκεκριμένο έργο του "Colour 
Study... 1913"  ο ζωγράφος προσπαθεί με χρωματιστά τετράγωνα
 και ομόκεντρους κύκλους να διερευνήσει τις σχέσεις των διαφορετικών
 χρωμάτων μεταξύ τους. Το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό αφού το κάθε χρώμα 
φαίνεται να έχει την δική του εσωτερική δόνηση και ήχο. Eίναι σημαντικό να 
επισημάνουμε ότι ο  Καντίνσκι πίστευε  ότι το κάθε χρώμα έχει και την δική του  
διακριτή "προσωπικότητα" που αγγίζει ένα ξεχωριστό συναίσθημα στον άνθρωπο. 
«Τα χρώματα είναι τα πλήκτρα, τα μάτια είναι η αρμονία, η ψυχή είναι το πιάνο 
με τις πολλές χορδές του. Ο καλλιτέχνης είναι το χέρι που παίζει, αγγίζοντας 
το ένα πλήκτρο μετά το άλλο για να προκαλέσει δονήσεις στην ψυχή». 

Σάββατο, 6 Απριλίου 2013

ΟΙ ΓΑΛΑΖΙΕΣ ΧΟΡΕΥΤΡΙΕΣ

The Blue Dancers ... by Edgar Degas 1899 (pastels on paper 65 X 65 cm)
Pushkin Museum Moscow Russsia
.
Ο Έντγκαρ Ντεγκά (1834-1917) υπήρξε  ο μοναδικός ρεαλιστής ζωγράφος που χρησιμοποιούσε ένα ακριβές και σταθερό σχέδιο και προτιμούσε όχι την ζωγραφική στο ύπαιθρο αλλά στο εργαστήριο του, εκτελεσμένη από μνήμης και βασισμένη στο απόθεμα των σκίτσων του που κατέγραφαν τις στιγμιαίες εντυπώσεις. Η σταδιακή μείωση της όρασης του υπαγορεύει στον ζωγράφο καινούργιες τεχνικές επιλογές, τα παστέλς αντικαθιστούν τα λάδια, τα χρώματα γίνονται φωτεινότερα και εντονότερα ενώ το καδράρισμα απαλλάσσεται από προκαταλήψεις. Παρότι οι γραμμές του σχεδίου υποχωρούν σιγά σιγά, παραμένει ο αυστηρός έλεγχος των μορφών  και της φόρμας. Η αμφισβήτηση της παραδοσιακής στατικής οπτικής και η αντίληψη της ρευστότητας του κόσμου καθιστούν το Ντεγκά ένα αξεπέραστο δάσκαλο. 
Πηγή :      Σειρά Μεγάλα Μουσεία του Κόσμου
Τράπεζας Κύπρου  -  Μουσείο Πούσκιν Μόσχας