Σάββατο, 20 Οκτωβρίου 2012

ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΠΟΓΕΥΜΑ

 A Sunday Afternoon on the island of  La Grande Jatte ...
oil on canvas 308 X 207 cm by George Seurat 1884-86
Ο Σερά σ’ αυτό το σπουδαίο έργο του απεικόνισε την μεσαία αστική τάξη του Παρισιού να περνά τον ελεύθερο χρόνο της στο πάρκο , στο νησί Γκραντ Ζατ του ποταμού Σηκουάνα , ένα ηλιόλουστο κυριακάτικο απόγευμα . Αυτό που μας κάνει ιδιαίτερη  εντύπωση στον πίνακα είναι ότι οι άνθρωποι δεν επικοινωνούν μεταξύ τους , οι ανθρώπινες φιγούρες είναι στατικές , μοιάζουν «παγωμένες» στον χρόνο και είναι παραδομένες στις σκέψεις τους.  Οι παραδοσιακές ζωγραφικές αξίες , όπως η προοπτική , το σχέδιο και η αρμονική σύνθεση , δεν αναιρούνται από τον Σερά , παρά την καινοτόμο τεχνική που χρησιμοποιεί . Όλα υπόκεινται σε αυστηρούς κανόνες , υπάρχει ισορροπία και τίποτα δεν είναι τυχαίο . 
Ο  Γάλλος νεοϊμπρεσιονιστής ζωγράφος  Ζορζ-Πιερ Σερά (1859 - 1891) , επηρεάστηκε πολύ από την θεωρία για τις χρωματικές αντιθέσεις και τη διάσπαση του φωτός στα συστατικά του χρώματα . Επεξεργάστηκε  την τεχνική του πουαντιγισμού , που ο ίδιος αποκαλούσε ντιβιζιονισμό , στην οποία τα χρώματα της φύσης αναλύονται στις συστατικές τους αποχρώσεις με μικρές πινελιές , αφήνοντας το μάτι να ανασυνθέσει τις αποχρώσεις αυτές σε ένα ενιαίο οπτικό σύνολο . Ενώ παλαιότερα οι ιμπρεσιονιστές επιδίωκαν να αποδώσουν στα έργα τους την εντύπωση μιας φευγαλέας στιγμής ή να δημιουργήσουν ένα έργο μέσα σε ένα απόγευμα , ο Σερά έφτιαχνε προσεκτικά πολλά προσχέδια πριν από το τελικό έργο . Σκοπός του Σερά ήταν η διατήρηση της αυθεντικότητας και της ζωντάνιας των φυσικών χρωμάτων και η δημιουργία ενός «επιστημονικού ιμπρεσιονισμού». 
 

Σάββατο, 6 Οκτωβρίου 2012

Ο ΧΟΡΟΣ - Α.ΜΑΤΙΣ

The Dance ... oil on canvas 260 X 391 cm , 1910  by H. Matisse - Hermitage
"Ο Χορός"  θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα αριστουργήματα του Αρνί Ματίς (1869 -1954)  .  Οι  γιγαντόσωμες φιγούρες χορεύουν ανάμεσα σε γη και ουρανό , παρασυρμένες σε ένα αέναο στροβιλισμό. Πίσω από την φαινομενική απλότητα της σύνθεσης και την αμεσότητα των μορφών και των χρωμάτων κρύβεται ένα σύνθετο πλέγμα από ιδέες και νοητικούς  συνειρμούς  . Ο  χορός γίνεται το συμβολικό όραμα  ενός συμπαντικού εναγκαλισμού , στο οποίο η ζωή ερμηνεύεται  ως μια κυκλική αρμονία που επαναλαμβάνεται ασταμάτητα και ρυθμικά .
Το έργο "Ο Χορός"  δημιουργήθηκε μαζί με ένα άλλο την "Μουσική" το 1910 για να κοσμήσουν τον χώρο της σκάλας στην μοσχοβίτικη κατοικία του Σεργκέι Σουκίν. Το 1911 Ο Ματίς ταξίδεψε   στην Μόσχα για να επιβλέψει αυτοπροσώπως την εγκατάσταση των δύο μεγάλων έργων . Έπειτα από την συλλογή Schukin και το Κρατικό Μουσείο Μοντέρνας Δυτικής Τέχνης της Μόσχας , το έργο βρίσκεται από το 1948 στις συλλογές του Μουσείου Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη .
Πηγή : Μεγάλα Μουσεία 
Εκδόσεις Πήγασος 2006