Σάββατο, 24 Δεκεμβρίου 2011

Η ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΙΜΕΝΩΝ

και ήλθον σπεύσαντες , και ανεύρον την τε Μαριάμ και τον Ιωσήφ
και το βρέφος κείμενον εν τη φάτνη.
Καινή Διαθήκη ( Λουκάς 2:16 )


The Adoration of the Shepherds ... by Rembrandt
.
O Ρέμπραντ έχει ζωγραφίσει μια μεγάλη σειρά έργων με βιβλικές σκηνές καθώς και πολλές σκηνές από την ζωή του Χριστού . Εμπνευστής μιας εντελώς προσωπικής ζωγραφικής που επικεντρώνεται στο φως , στην δραματική έκφραση των συναισθημάτων αλλά και στην πιστή απεικόνιση των στοιχείων της φύσης.
Μέχρι σήμερα αρκετοί πίνακες που αποδίδονται στον Ρέμπραντ βρίσκονται υπό καθεστώς αμφισβήτησης της αυθεντικότητας τους . Ένα από τα αμφισβητούμενα έργα είναι και " Η Προσκύνηση των Ποιμένων " που βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.
Μέσα στα πλαίσια ενός ερευνητικού προγράμματος αποτελούμενο από ιστορικούς τέχνης και ειδικούς επιστήμονες προσπαθεί , εδώ και αρκετές δεκαετίες , να εξακριβώσει την αυθεντικότητα των έργων του Ρέμπραντ και να καταγράψει μεθοδικά ένα αξιόπιστο κατάλογο. Η έρευνα γίνεται με την εφαρμογή κατάλληλων επιστημονικών μεθόδων ανάλυσης που προσφέρουν εκτεταμένες πληροφορίες σχετικές με την τεχνική των έργων.
Ο μεγάλος αριθμός μαθητών που είχε ο ζωγράφος αλλά και η πρακτική που ίσχυε για τους μαθητές της εποχής να αντιγράφουν και να μιμούνται το ύφος του δασκάλου τους , σίγουρα καθιστούν την έρευνα και την καταγραφή πολύ δύσκολη και χρονοβόρα.
.
Close Examination : Adoration of the Shepherds... (London National Gallery )
Fakes , mistakes and discoveries.


" The light of the World "
Rembrandt ( 1606 - 1669 )
Dutch Golden Age
Baroque

ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΑΓΑΠΗ - ΦΩΣ ΚΑΙ ΕΛΠΙΔΑ

MERRY CHRISTMAS !!!

Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2011

Η ΒΗΘΣΑΒΕΕ ΣΤΟ ΛΟΥΤΡΟ ΤΗΣ

Bathsheba at her bath with David's letter ...
oil on canvas 142 x 142 cm , 1654
by the great Dutch artist Rembrandt (1606 -1669)
Louvre , Paris
.
Πρόκειται για το έργο "Η Βηθσαβεέ στο Λουτρό της" του Ολλανδού ζωγράφου και χαράκτη Ρέμπραντ Χάρμενσζον φαν Ράιν , του κορυφαίου ζωγράφου που το όνομα του συμβολίζει την "Χρυσή Εποχή" της Ολλανδίας .
Το έργο αποτελεί πορτρέτο εκ του φυσικού της Χέντρικε Στόφελς , μοντέλου και συντρόφου του ζωγράφου και πραγματοποιήθηκε σε μια περίοδο όπου ο ζωγράφος βρισκόταν στο απόγειο της δημιουργικότητας του . Χρησιμοποιεί μια ελεύθερη τεχνική μακριά από συμβατικούς κανόνες δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην εσωτερικότητα και πνευματικότητα . Στο έργο ο ζωγράφος χρησιμοποιεί γήινους χρωματικούς τόνους και με την τεχνική sfumato (πολύ λεπτή φωτοσκίαση που σβήνει τα περιγράμματα) καταφέρνει δώσει στο γυμνό ζωντάνια , αμεσότητα και την εντύπωση της απόστασης . Η απεικόνιση του γυμνού σώματος κατακρίθηκε έντονα , όχι τόσο για το θέμα , που ήταν συνηθισμένο , όσο για την εγκατάλειψη της αναγεννησιακής ιδέας της αρμονικής ομορφιάς και την υιοθέτηση ενός ανελέητου ρεαλισμού , που παρουσιάζει τις ατέλειες και τα ελαττώματα.
Στο έργο απεικονίζεται η βιβλική σκηνή όπου ο βασιλιάς Δαβίδ βλέπει την Βηθσαβεέ την ώρα του λουτρού της , γοητεύεται και την παίρνει από τον σύζυγο της . Παρόλο που ο Δαβίδ δεν απεικονίζεται στον πίνακα η παρουσία του υποδηλώνεται μέσω του γράμματος που κρατάει στο χέρι της η Βηθσαβεέ. Ως γνωστόν στο μεγάλο δημιουργικό έργο του Ρέμπραντ κυριαρχούν οι προσωπογραφίες καθώς και οι τοπιογραφίες με τα αλληγορικά , ιστορικά, βιβλικά και μυθολογικά θέματα .