Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2011

Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΝΥΜΦΩΝ

Dance of the Nymphs ... by Nicolaos Gyzis ( 1842 -1901 )
.
Ο πιο ακριβός Έλληνας ζωγράφος στην φετινή δημοπρασία "Greek Sale" του οίκου Sotheby's αναδείχθηκε ο Νικόλαος Γύζης , αφού το έργο του " Χορός των Νυμφών " πουλήθηκε στην αρκετά ψιλή τιμή των 303.788 ευρώ , ξεπερνώντας κατά πολύ την αρχική εκτίμηση . Στην δεύτερη θέση ακολουθεί το έργο "Παλλακίδα που κοιμάται" του Θεοδώρου Ράλλη και στην τρίτη θέση το έργο " Αλέξανδρος Φιλίππου και Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων" του Νίκου Εγγονοπούλου .
Το κορυφαίο έργο αντιπροσωπεύει την αλλαγή στην τεχνοτροπία του Γύζη , από την προγενέστερη ακριβή αναπαράσταση της καθημερινής ζωής στην υιοθέτηση του στυλ των συμβολιστών που επικράτησε στη Ευρώπη στα τέλη του 19ου αιώνα , ειδικά όσο αφορά στα μυθολογικά και αλληγορικά του θέματα. Η χαλαρή χρήση του πινέλου ζωντανεύει ακόμη περισσότερο την ελευθερία του χορού των νυμφών και την κίνηση τους μακριά από τον θεατή.

Σάββατο, 12 Νοεμβρίου 2011

ΠΟΡΤΡΕΤΑ ΦΑΓΙΟΥΜ

Εγκαυστική τεχνική πάνω σε ξύλο.
Το πορτρέτο του νεαρού Αρτεμίδωρου...
Εγκαυστική τεχνική πάνω σε ξύλο φτελιάς διακοσμημένο με φύλλο χρυσού
Περίοδος Τραιανού (98 - 117 μ.χ.) - Βρετανικό Μουσείο
.
Οι προσωπογραφίες που αποτέλεσαν τα πρότυπα των βυζαντινών εικόνων φιλοτεχνήθηκαν από τον 1ον ως 3ον μ.χ. αιώνα από συνεχιστές της ύστερης ελληνιστικής παράδοσης της Αλεξανδρινής σχολής και ανακαλύφθηκαν στη όαση της αιγυπτιακής πόλης Φαγιούμ . Η πρώτη αναφορά για τα περίεργα πορτρέτα γίνεται το 1615 από τον Ιταλό περιηγητή Pietro Della Valle ενώ κατά τον 19ον αιώνα αγγλικές και γαλλικές αρχαιολογικές αποστολές φέρνουν στο φως πάνω από χίλια έργα , άριστα διατηρημένα χάρη στο ξηρό υπέδαφος των αιγυπτιακών νεκροπόλεων.
Τα νεκρικά πορτρέτα ήταν προορισμένα για ταφική χρήση και τοποθετούνταν πάνω στις μούμιες στην θέση του προσώπου για να εξασφαλίσουν έτσι την αιώνια ζωή στα εικονιζόμενα πρόσωπα , αποτελούν την ελληνιστική συμβολή στην αιώνια μάχη των Αιγυπτίων ενάντια στον θάνατο. Χαρακτηρίζονται από ρεαλισμό και μεγάλη κομψότητα , τα φλογερά και γεμάτα ένταση μάτια οδηγούν την σκέψη και το συναίσθημα σε κόσμους άγνωστους γεμάτους μυστήριο όπου πότε δεν θα μπορέσουμε να αγγίξουμε.