Πέμπτη, 24 Ιουνίου 2010

MATISSE THE KING OF FAUVES 1869-1954

O Ανρί ( Ερρίκος ) Ματίς γεννήθηκε στις 31 Δεκεμβρίου το 1869 στην βορειοανατολική Γαλλία. Καταρχήν κάνει νομικές σπουδές και εργάζεται σε δικηγορικό γραφείο ενώ παράλληλα ξεκινάει μαθήματα σχεδίου. Ένα κουτί από χρώματα , δώρο από την μητέρα του , ήταν αρκετό να αλλάξει την πορεία της ζωής του και να τον φέρει πιο κοντά στην Τέχνη όπου θα αφιερώσει και την ζωή του. Με τα αγαπημένα του χρώματα καταφέρνει να ταξιδεύει στον παράδεισο της δημιουργίας απόλυτα μόνος , ήρεμος και ελεύθερος. Γρήγορα αφήνει την δουλειά του και φοιτά στην Ακαδημία Ζιλιέν(1891) ενώ αργότερα μπαίνει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Γκιστάβ Μορό. Επηρεάζεται πολύ από τον εμπρεσιονισμό και ιδιαίτερα από την τόλμη του μεγάλου Van Gogh στα χρώματα , όπου και τον θεωρεί δάσκαλο του. Παράλληλα ταξιδεύει πολύ , γνωρίζει και εκμεταλλεύεται παραδοσιακά στοιχεία άλλων πολιτισμών. Μελετά την Αφρικανική Πλαστική και στην Αλγερία γνωρίζει την Ισλαμική Τέχνη. Σε ένα ταξίδι στην Μόσχα γνωρίζει και την Βυζαντινή Αγιογραφία και αργότερα την περίφημη Ιαπωνική Τέχνη. Είναι λάτρης του Μεσογειακού τοπίου όπου και μαγεύεται από το φως και το χρώμα που εκπέμπει αυτό.
Ο Ματίς με το ελεύθερο προσωπικό του στυλ καταφέρνει και αιχμαλωτίζει το φως , τα χρώματα του μπορούν και λειτουργούν ως αυτόματες εκφραστικές αξίες , πέρα από τον περιγραφικό ρόλο τους . Φτάνει σε σημείο οι πίνακες του να γεννούν από μόνοι τους το φως. Πάντα ανοικτός σε νέες ιδέες χρησιμοποιεί καθαρά και φωτεινά χρώματα και πειραματίζεται με τις έντονες χρωματικές αντιθέσεις.
Το 1905 μαζί με τους Βλαμένκ και Ντερέν λαμβάνουν μέρος στο Φθινοπωρινό Σαλόνι , οι επαναστατικές για την εποχή τους δημιουργίες εξοργίζουν πολύ τους κριτικούς οι οποίοι τους αποκαλούν " άγρια θηρία " (fauves) . Με αυτό τον χαρακτηρισμό προκύπτει και η ονομασία του κινήματος του Φοβισμού (1904 -1907). Ο Ματίς με το ανατρεπτικό του έργο γίνεται η ψυχή του κινήματος και συγκρούεται με το κοινωνικό και καλλιτεχνικό κατεστημένο. Κουρασμένοι από τις βαρύγδουπες ιδεολογίες δεν υπηρετούν κανένα δόγμα με απόλυτη ελευθερία έχουν τις δικές τους προσωπικές πεποιθήσεις και ιδέες για την ζωγραφική. Κάνουν πράξη την ελευθερία του χρώματος και δίνουν απάντηση και συνέχεια στους μεγάλους δασκάλους Van Gogh , Gauguin , Seurat και Signac.
Στον Φοβισμό γίνεται ένας νέος τόπος ερμηνείας του ορατού κόσμου με κύριο οδηγό το συναίσθημα και το ένστικτο. Ο πίνακας γίνεται ένας αυτόνομος πνευματικός χώρος ξεχωριστός από τον φυσικό. Το ενδιαφέρον δεν επικεντρώνεται στα αντικείμενα αλλά στην αίσθηση που προκαλούν αυτά στην ψυχή. Με λίγα λόγια είναι μια υπέρβαση στην ορατή πραγματικότητα.
Δίκαια θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τον Ματίς επαναστάτη ζωγράφο αλλά και μεγάλο φιλόσοφο αφού με τόση άνεση και απλότητα μας ερμηνεύει την σχετικότητα της επαφής μας με τον πραγματικό κόσμο , ένα κόσμο που απέχει πολύ από τον ορατό.
πηγή: Ιστορία Τέχνης 20ου αιώνα - Αrt Gallery Matisse


The Music Lesson.... 1917 , oils on canvas 244.7 x 200.7 cm
Barnes Foundation , Merion , PA


Green Stripe ( Madame Matisse ).... 1905 ,
oil and tempera on canvas 40.5 x 32.5 cm
Royial Museum of Fine Arts , Copenhagen


The Music.... 1939 , oil on canvas 115 X 115 cm
Albright-Knox Art Gallery , Bufallo , NY


The Pink Nude.... 1935 , oil on canvas 66 x 93 cm
Baltimore Museum of Art


Matisse Self Portrait.... 1918

Mille et une nuits - Thousand and one nights - Χίλιες και μια νύκτες
O ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΚΑΙ Η ΨΥΧΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΦΟΒΙΣΜΟY
HENDRI MATISSE 1869 - 1954

Σάββατο, 5 Ιουνίου 2010

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΗΓΗ ΕΠΝΕΥΣΗΣ


Η γυναικεία μορφή κατέχει εξέχουσα θέση στο έργο του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μόραλη ( 1916 - 2009 ) . Ο ζωγράφος της λεγόμενης γενιάς του '30 με το υψηλό ήθος στην ζωή , στην συμπεριφορά και στην τέχνη που με σεβασμό υπηρετεί. Μοναδικά κλασσικός ακόμη και στις πιο αφηρημένες του συνθέσεις και με έντονη συναισθηματικότητα μπορεί να ευφραίνει τις ψυχικές αγωνίες με ένα εκπληκτικό τρόπο. Λάτρης του γυναικείου σώματος και της αιώνιας σχέσης άντρα και γυναίκας έδωσε έργα ποιητικά με ξεχωριστή λυρική ευαισθησία. Σαν καλός δάσκαλος μας μαθαίνει πρώτα από όλα να βλέπουμε δίνοντας μεγάλη σημασία στο μέτρο και στην αρμονία.


Γυναίκα καθιστή .... 1951

Γυναίκες σε ένα χορό αντιθέσεων,
ήρεμες , καθισμένες , απέριττες ,
γήινες και ερωτικές ,
καταφέρνουν και συμφιλιώνουν
την ζωή με τον θάνατο.
Γυναικεία φιγούρα ξαπλωμένη κάτω από την πανσέληνο 1977