Σάββατο, 29 Μαΐου 2010

ΕΑΛΩ Η ΠΟΛΙΣ

Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης με τα χρώματα
του μεγάλου μας λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου.



Ακόμη ένα έργο του Θεόφιλου που απεικονίζει τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Παλαιολόγο πάνω στο λευκό του άλογο να πολεμά με το σπαθί του σαν απλός στρατιώτης κοντά στην Πύλη του Αγίου Ρωμανού. Ήταν η τελευταία μάχη όταν από προδοσία άνοιξε η μυστική κερκόπορτα που οδήγησε τους Τούρκους μέσα στην Πόλη και στην πτώση μιας ολόκληρης αυτοκρατορίας


"Ο Μαρμαρωμένος Βασιλιάς"
Φανταστική απεικόνιση του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου
Λαϊκή λιθογραφία του 19ου αιώνα

'' Η Πόλις εάλω ! Αλίμονον , όμως εάν την
αφήσουμεν να αλωθεί και εντός μας ''
Ν. Τωμαδάκης

Τετάρτη, 26 Μαΐου 2010

THE STARRY NIGHT

The Starry Night 1889... oil on canvas by Vincent Van Gogh
Αυτός ο διάσημος και τόσο υπέροχος νυκτερινός ουρανός με τα άστρα και το φεγγάρι έγινε το 1889 στο St-Remy-de-Provence όπου νοσηλευόταν στην ψυχιατρική κλινική , ένα ακριβώς χρόνο πριν την αυτοκτονία του. Μέσα από το λάμψη των αστεριών είναι σαν να ακτινοβολεί ο εσωτερικός κόσμος του ζωγράφου . Τα έντονα και βαθιά συναισθήματα είναι πάντα το όργανο που τον οδηγεί στην μοναχική και δημιουργική πορεία του.
Σε μια επιστολή του στον αδελφό του Theo διερωτάται:
" That is the eternal question ,
is life all that there is of life or do we only know
one hemisphere before our death ?
Speaking to myself I have no idea what answer is
but the sight of the stars always starts me thinking."
Ας κοιτάξουμε λοιπόν και εμείς τα άστρα στον βραδινό ουρανό και με την βοήθεια της τέχνης ακολουθώντας τα χνάρια του μεγάλου ζωγράφου ίσος βρούμε κάποια απάντηση!!!


STARRY STARRY NIGHTS ....''Vincent'' Don McLean

Τετάρτη, 19 Μαΐου 2010

Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ XOYAN ΜΙΡΟ

Joan Miro 1893-1983

Όταν η δημιουργία γίνεται συνώνυμη του παιχνιδιού.... μοναδικός και πάντα αυθόρμητος δίνει την εικόνα ενός ναΐφ ζωγράφου με τα έργα του να παραπέμπουν σε παιδικά παιχνίδια. Έχει κατηγορηθεί για την κραυγαλέα και επιδεικτική ευκολία της ζωγραφικής του αλλά ταυτόχρονα έχει θεωρηθεί και σαν ένας από τους πιο σημαντικούς υπερρεαλιστές του εικοστού αιώνα. Γνήσιος εκπρόσωπος του σουρεαλισμού εκφράζεται πάντα με καθαρά και έντονα χρώματα χωρίς αναμίξεις . Ημι-αφηρημένες φόρμες και δυσνόητα σχήματα με συμβολιστική διάθεση σε μια υπαγόρευση της σκέψης χωρίς κανένα έλεγχο της λογικής και πέρα από κάθε αισθητική και ηθική προκατάληψη. Με την φανταστική του αμεσότητα , την αυθόρμητη τεχνική και τα ''αυτόματα σχέδια'' (dessins automatiques) αντιμάχεται φανερά στον ορθολογισμό και στην λογικοκρατία που καταπιέζουν την φαντασία. Σαν χαρακτήρας ήταν πάντα κλειστός και χαμηλών τόνων , αγαπούσε πολύ την φύση και την λαϊκή τέχνη. Πάντα δήλωνε και δούλευε σαν κηπουρός γιατί πίστευε ότι τα έργα γεννιούνται και μεγαλώνουν σαν τα δέντρα. Μιλάει με τα στοιχεία της φύσης , πιστεύει πώς τα πάντα έχουν ζωή γιαυτό άλλωστε βάζει μάτια ακόμη και στα δέντρα...


The Rooster 1940 ....


The Daybreak ....


The Garden ....


Joan Miro - Great Art Works ....


The Tilled Field 1923 ...


The Carnival of Harlequin 1924-25....


Prades , the Village....

. . . . . I am trying to apply colours like words that shape poems ,

like notes that shape music . . . . .

Joan Miro

Τρίτη, 11 Μαΐου 2010

ΟΙ ΝΑΥΤΕΣ ΤΟΥ ΤΣΑΡΟΥΧΗ



Οι Πειραιώτικες καταβολές του Γιάννη Τσαρούχη σε συνδυασμό με την αγάπη του για το λευκό χρώμα υπήρξαν η αφορμή για να αποτελέσουν οι ναύτες ένα από τα πιο αγαπημένα θέματα του καλλιτέχνη.
Ο ζωγράφος των αισθήσεων για άλλη μια φορά υμνεί τον άνθρωπο αγγίζοντας την ίδια στιγμή τα βαθύτερα σπήλαια της ψυχής. Οι περίφημοι ναύτες , κυβιστικά ή ρεαλιστικά σχεδιασμένοι , με εμφανή επιρροή από τον Μatisse  , είναι πλέον σήμα κατατεθέν για το έργο του  μεγάλου ζωγράφου . Θεωρούνται μαζί και με τους άλλους ένστολους άνδρες  τα πιο κύρια χαρακτηριστικά θέματα της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.

Οι Ναύτες του Τσαρούχη τα βράδια
μαζεύονται σε ένα καφενείο
κοντά στο λιμάνι του Πειραιά.
Άλλοι κανονίζουν να φύγουν
για το χωριό τους με το ΚΤΕΛ.
Άλλοι γράφουν γράμμα στην μάνα τους.
Στο τέλος της νύκτας χαλούν τα σχέδια
σκίζουν τα γράμματα .
Πέφτει μια μοναξιά και τα παγώνει όλα.

Αντώνης Αντωνάκος





Σάββατο, 1 Μαΐου 2010

ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Μαργαρίτες , παπαρούνες και κάθε λογής αγριολούλουδα μπλεγμένα με κίτρινα στάχυα σε όμορφα μαγιάτικα στεφάνια και όλη την οικογένεια ξαπλωμένη στο χορτάρι να απολαμβάνει τα νόστιμα φαγητά και το ξανθό κρασί . Αυτή είναι η Ελληνική Πρωτομαγιά όπως την έζησε και αποτύπωσε με τον χρωστήρα του ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος Σπύρος Βασιλείου , ο αγαπημένος μας μπάρμπασπύρος .
Πρωτομαγιά στην Ερέτρια... λάδι σε καμβά 1968 Σπύρος Βασιλείου

Μαγιάτικο στεφάνι... λιθογραφία 1981 Σπύρος Βασιλείου

Αγριολούλουδα.... 1978 Σπύρος Βασιλείου


ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Του Μαγιού ροδοφαίνεται η μέρα ,
που ωραιότερη φύση ξυπνάει
και την κάνουν λαμπρά και γελάει
πρασινάδες , αχτίνες , νερά.

Άνθη κι άνθη βαστούνε στο χέρι ,
παιδιά κι άντρες , γυναίκες και γέροι.
Ασπροντύματα , γέλια , και κρότοι ,
όλοι δρόμοι γιομάτοι χαρά.

Ναι χαρείτε του χρόνου την νιότη ,
άντρες , γέροι , γυναίκες παιδιά.
Δ. Σολωμός