Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2010

ΡΟΖ ΠΕΡΙΟΔΟΣ - ΠΙΚΑΣΟ


Η ΡΟΖ ΠΕΡΙΟΔΟΣ Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΟΥ ΤΣΙΡΚΟΥ
ROSE PERIOD ( 1904 - 1905 ) Είναι μια μικρή σε χρονική διάρκεια περίοδος αλλά πολύ σημαντική στην καλλιτεχνική πορεία του Πικάσο γιατί έχει σαν αποκορύφωμα την δημιουργία του μεγάλου αριστουργήματος
ΟΙ ΣΑΛΤΙΜΠΑΓΚΟΙ.... 1905
Ένα έργο μεγάλης καλλιτεχνικής σημασίας, πολύ ατμοσφαιρικό και κυρίως συμβολικό. Λέγεται ότι ο πίνακας αυτός παριστάνει κατά συμβολικό τρόπο την παλιά γνωστή παρέα του Πικάσο στο Παρίσι, με τον ίδιο σαν ο αρλεκίνος. Είναι σαν να θέλει να εξισώσει την δύσκολη καλλιτεχνική ζωή τους με τον πλανόδιο βίο των αρλεκίνων και ακροβατών του πίνακα, σκιαγραφώντας έτσι την κοινωνική θέση των καλλιτεχνών μέσα στο αδιάφορο και πολλές φορές εχθρικό κοινό της τότε εποχής. Εκτός από το γλυκό ρόδινο χρώμα που κυριαρχεί στα περισσότερα έργα της περιόδου, χαρακτηριστική είναι η νοσταλγική αναπόληση του παρελθόντος, η σοβαρότητα και η γοητεία των μορφών, ο διακριτικός αισθησιασμός, η υπερβολή, ο συμβολισμός καθώς και η ατμοσφαιρικότητα.
Η ροζ περίοδος αρχίζει το 1904 όταν ο Πικάσο επιστρέφει πίσω στο Παρίσι έπειτα από την απομόνωση του στην Βαρκελώνη κατά την Γαλάζια του περίοδο. Ξαναβρίσκει τους φίλους του και τα συναισθήματα αλλάζουν. Είναι την εποχή που το Τσίρκο Μεντράνο κάνει παραστάσεις στο Παρίσι και η Μονμάρτρη είναι γεμάτη από γελωτοποιούς, ακροβάτες, αρλεκίνους και πλανόδιους ηθοποιούς. Ο Πικάσο και η παρέα του γίνονται τακτικοί θαμώνες των λαϊκών θεάτρων και του περίφημου τσίρκου, όπου και τους προκαλεί ενθουσιασμό και γοητεία. Το τσίρκο γίνεται πηγή έμπνευσης για τον Πικάσο αλλά και κατεστημένο θέμα για την Γαλλική τέχνη της εποχής.  Ντεγκά, Τουλούζ Λωτρέκ, Σερά και τόσοι άλλοι έχουν να επιδείξουν εκλεκτά δείγματα από την εποχή αυτή του Τσίρκο Μεντράνο στο Παρίσι.
πηγή : Picasso Timothy Hilton

Τρίτη, 26 Ιανουαρίου 2010

ΓΑΛΑΖΙΑ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

THE BLUE PERIOD
OF PABLO PICASSO
( 1901 - 1903 )

Το γενικό κλίμα μελαγχολίας στο πνευματικό Παρίσι και στην Βαρκελώνη καθώς και προσωπικοί παράγοντες όπως η αυτοκτονία του φίλου του Καζατζέμας επηρεάζουν τον ευαίσθητο και πρωτοπόρο καλλιτέχνη και καθορίζουν το ύφος της περιόδου αυτής. Η θλίψη είναι ολοφάνερη στα συγκεκριμένα έργα , οι ψυχροί γαλάζιοι και πράσινοι τόνοι προκαλούν έντονη πνευματικότητα και μια αίσθηση απόκοσμης μυστικότητας . Δεν είναι τυχαίο ότι τα περισσότερα έργα δημιουργούνται σε συνθήκες απομόνωσης του ζωγράφου μακριά από το Παρίσι. Άλλα κύρια χαρακτηριστικά της Γαλάζιας περιόδου είναι ο Συμβολισμός με τα πολλά μηνύματα , η λιτότητα , η απλότητα , η μονοχρωμία , η αρμονία , οι απελπισμένες μορφές και το έντονα φορτισμένο κλίμα γεμάτο μελαγχολία και προβληματισμό.

Η Ζωή.... 1903

Η Επίκληση.... 1901

Η Τραγωδία.... 1903

Ο Τυφλός Κιθαριστής.... 1903

πηγή Picasso Timothy Hilton

Δευτέρα, 25 Ιανουαρίου 2010

LES DEMOISELLES D΄AVIGNON

Les Demoiselles d΄Avignon.... PICASSO (oil 243.9 x 233.7 cm )
MUSEUM OF MODERN ART , NEW YORK CITY

(The Great Masterpiece of Picasso 1906-1907 .....was the beginning of his African Period which followed his Blue and Rose Period)
.
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν
Μία από τις μεγάλες και πιο ριζοσπαστικές συνθέσεις του Πικάσο με θέμα το γυναικείο σώμα σε μια πολύ βίαιη απόδοση , έντονα επηρεασμένος από τις Αφρικάνικες μάσκες με πολλά πριμιτιβιστικά στοιχεία και πρώιμα κυβιστικά χαρακτηριστικά.
Το έργο ονομάστηκε έτσι , από τις γυναίκες των πορνείων της οδού Αβινιόν στην Βαρκελώνη , όπου και θεωρήθηκε ιδιαίτερα προσβλητικό και σκανδαλιστικό προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από τους κριτικούς και φιλότεχνους εκείνης της εποχής.
Διακρίνονται έντονες επιρροές από το έργο Οι Λουόμενες του Σεζάν , από τα περίφημα χαρέμια του Ενγκρ καθώς και από τις εκφραστικές δομές των μορφών του Ελ Γκρέκο.

Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου 2010

ΓΚΕΡΝΙΚΑ (GUERNICA)


GUERNICA.... PICASSO 1937 ( oil 349 X 776 cm )
Το διασημότερο έργο του Πάμπλο Πικάσο στο οποίο αποτυπώνεται με μοναδικό τρόπο η αγριότητα , η βία και η απόγνωση του πολέμου. Είναι εμπνευσμένο από τον ισπανικό εμφύλιο πόλεμο , όταν στις 26 Απριλίου του 1936 η γερμανική αεροπορία βομβάρδισε ανελέητα την μικρή πόλη της Χώρας των Βάσκων Γκερνίκα , σκοτώνοντας 1.650 ανθρώπους και καταστρέφοντας το 70% της πόλης . Είναι ένα σπουδαίο αντιπολεμικό έργο και μια ισχυρή κατακραυγή ενάντια στον φασισμό . Κατά την δικτατορία του Φράνκο , το 1939 ο πίνακας φυγαδεύεται στην Αμερική για να διασωθεί . Επιστρέφεται πίσω στην Ισπανία το 1981 και σήμερα είναι το σημαντικότερο έργο μοντέρνας τέχνης του 20ου αιώνα στο Εθνικό Μουσείο Τέχνης στην Μαδρίτη. Όταν ένας Γερμανός ναζί ρώτησε σε ανάκριση τον Πικάσο αν αυτός ζωγράφισε το έργο που απεικόνιζε η φωτογραφία , ο Πικάσο με τόλμη απάντησε όχι εγώ αλλά εσείς.

Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου 2010

ANΗΦΟΡΟΣ

Μια λέξη πάντα , σε όλη μου την ζωή , με τυραννούσε και με μαστίγωνε , η λέξη ¨Ανήφορος¨ τον ανήφορο αυτόν θα΄θελα εδώ , με αλήθεια μαζί και φαντασία , να παραστήσω , και τις κόκκινες πατημασιές που αφήκε το ανηφόρισμά μου . Και βιάζουμαι . . . .
ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΓΚΡΕΚΟ Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ